De Verkeersdienst

VERKEERSTELEVISIE

positie's verkeers-camera's
opstelling verkeerscamera's

 

Voor het eerst was er in 1957 sprake van verkeerstelevisie ten behoeve van de verkeersregeling.
De eerste proefopstelling (vaste camera op de Keizersgracht) was in 1962. Na enkele uitbreidingen en experimenten werd er door de hoofdcommissaris in 1964 een voorstel gedaan om televisie te gebruiken voor de verkeersregeling.
In 1965 werd het voorstel (na wat wijzigingen) gehonoreerd.

de televisiekamerUiteindelijk werd er in 1966 een begin gemaakt met de uitvoering en op 3 november 1967 werd het systeem officieel in gebruik gesteld door wethouder Timmers.

Voordeel van de verkeerstelevisie was dan er vanuit de regelkamer aan het hoofdbureau kon worden ingegrepen als dat nodig was. Bij onvoorziene drukte, opstoppingen etc. konden vanaf het hoofdbureau de verkeerslichten worden beïnvloed door bepaalde richtingen langer of korter groen te geven.
De televisiekamer (zoals die werd genoemd) was dagelijks van 07.00 tot 22.00 uur bezet.

In het eerste jaar na de ingebruikname werd er gedurende 408 uur in totaal 1674 keer afgeweken van de normale verkeersregeling.

Piet van Gils (2e van links), Sjef Karssen en Piet Romonesco(3e van links) waren degenen die de hele dag, beurtelings, naar de schermen zaten te turen.
Uiterst links brigadier Jo Louwers en rechts brigadier Toon den Otter.

 

 

 TOP